Prvoslav Arsić je sa Dadom Đurićem, Ljubom Popovićem, Vladom Veličkovićem i Urošem Toškovićem, pripadnik pariskog krila „Mediale“. I dok su svi oni postali veliki i poznati evropski slikari, Arsića danas malo ko poznaje, čak i u Srbiji. Za to je sam kriv. Nije voleo medije ni svaku drugu popularnost. Iako veliki umetnik, nikada nije imao samostalnu izložbu a nema ni svoj katalog slika. O monografiji da ne govorimo.
Jednostavno, bio je osoben i već po dolasku u Pariz počeo se baviti i alhemijom koju je primenjivao u slikarstvu. Ceo život bio je okružen lepim ženama. Pravio je dobre i skupocene slike koje su u Francuskoj otkupljivali uglavnom bugarski galeristi. Ljuba Popović ga je nekoliko puta pokušao ubediti da mu organizuje izložbu u Modernoj galeriji u Valjevu, ali bez uspeha. Trudili su se i Dušan i Vojislav Jovanović, ali Arsićeve slike ipak nisu viđene u Valjevu.
Čuveni Valjevac Slobodan Jevtić Pulika dao mi je amanet da o Prvoslavu Pol Arsiću napravim reportažu, ocenjujući da se radi o izuzetnom slikaru i alhemičaru.
Na pariskom aerodromu čekao me je sa Peđom Ristićem i ranim jutrom krenuli smo u Ermont gde živi Arsić. Pulika je došao iz Klermon Ferana udaljenog 400 kilometara od Pariza. Nije mu bilo teško da dan ranije doputuje u grad svetlosti.
U Ermontu, malom gradiću pedesetak kilometara od Pariza, Arsić živi sa znatno mlađom suprugom Aleksandrom. I ona slika. Najavljen sam kao Pulikin prijatelj i zahvaljući tome prvi sam novinar koji će o njemu pripremiti reportažu.
Očekivao sam lakši posao, zanimljivu i opširnu priču. Ipak, bili smo svi iznenađeni.
Arsić je u poodmaklim godinama i narušenog zdravlja. Sve manje slika iako se trudi da na platnima opet ima vredna, fantastična umetnička dela. Stan i atelje u Ermontu dala mu je država, visoko ceneći njegovo umetničko stvaralaštvo. To mu je, reći će, i najveće slikarsko priznanje.
U prizemlju ateljea je velika laboratorija u kojoj i danas pravi specijalne boje sa kojima postiže čudesnu svetlost na svojim platnima.
Zadovoljan je svim onim što je postigao kao umetnik i alhemicar. Priseća se i naročito ističe period stvaralaštva i dobrog života u Kanu. Raduje se našem dolasku ali je i dalje uzdržan i škrt na rečima. Radije bi u dvorište, da pije kafu sa prijateljima. Ubeđujem ga da mi pokaže još neku sliku, valjalo bi snimiti što više materijala. Jedinstvena je prilika.
Aleksandra misli da on još ima volje i snage da radi i da će sigurno napraviti dobrih slika. Žali što je bio zatvoren za medije i širu javnost jer bi danas bio jedan od najpoznatijih i najtraženijih srpskih slikara.
Ručak je bio malo iznenađenje za sve nas. U sred Francuske, pasulj na srpski način, pripremila je Aleksandra. Saznajem da su on i Pulika kumovi. Želeli su da kuma počaste njegovim omiljenim jelom.
Ispred ateljea je malo dvorište. U njemu sve više vremena provodi Prvoslav Pol Arsić, slikar i alhemičar, rodom iz Požarevca, a tako drag i blizak Valjevcima.
Na kraju mi reče, da možda slike i stignu u Modernu galeriju. Jer, pored Pulike, njegove slike imaju još neki Valjevci, pa Beograđani i Novosađani.
Pri povratku u Pariz, Pulika priča kako pregovara sa Istraživačkom stanicom u Petnici da tamo prebace Arsićevu laboratoriju, jer bi joj tu bilo najbolje mesto na svetu.
LA.R.
Komentari su zatvoreni, ali trackbacks and pingbacks su dozvoljeni.